Retki-Rogaining 16-17.5.2015

Tämän kesän kilpailukalenteri alkoi selkiintyä jossain vaiheessa talvella. Perinteinen IhanHukassa parini Tommi päätti jo aiemmin osallistua NUTS Karhunkierrokselle. Itseäni Retki-Rogaining 24h SM-kisat kiehtoi enemmän. Onneksi löysin jo aikaisessa vaiheessa Tommille varamiehen Vännin Mikasta ja päätimme laittaa ilmon sisään.

Pari 50km harjoituslenkkiä tuli vedettyä Nuuksiossa huhtikuun loppupuolella ja sitten kaksi viikkoa ennen 12h Salpaus-Rogassa reilut 70km. Mutta tietenkin sain jonkin taudin viime hetkillä ja viimeisen kahden viikon aikana en käynyt kuin kerran pari tuntia suunnistamassa, muuten podin kurkkukipua, nuhaa ja yskää viimeiset viikot. Aika epävarmolla pohjalla päätin kuitenkin lähteä kisaan mukaan, varsinkin olin Mikan sinne houkutellut ja kisa oli hänelle eka Retki-Roga.

Kisapaikalle saavuimme juuri 3-tuntia ennen alkua, jolloin saimme kartat heti käteen ja suunnittelu alkoi. Pienen tutkiskelun jälkeen aloimme piirrellä reittiä sekä kisakeskuksesta pohjaiseen, että etelään. Selkeää kuvaa ei heti löytynyt. Lopulta saimme yhtenevän aika ison ympyrän aikaiseksi ja mittailimme villalangalla matkaa; noin 130km.  Tiesimme sen todennäköisesti liian pitkäksi, mutta muutamien tarkennuksien jälkeen jätimme sen tavoitteeksi, tosin tunnistaen potentiaalia oikaisupaikkoja. Reitin lisäksi merkitsimme arviot tässä kohtaa 7h (40km) ja 15h (80km) kohdalle. Todellista matkaahan emme tulisi tietämään, koska GPS käyttö oli kielletty.

Vielä lähtökarsinassa päätettiin kuitenkin tehdä muutos suunnitelmaan. Mentiin ensin hakemaan 51 alkulämmittelynä, eikä jätetä sitä potentiaaliseksi vikaksi rastiksi. Matkalla rastille tuli selväksi, että tällä kertaa juostaa 24 tuntia märillä kengillä, sillä kengät kastuivat jo 5 minuutin kohdalla. Onneksi olin teipannut päkiät, joihin yleensä märät sukat aiheuttavat eniten hiertymiä.

Kisa lähti hyvin liikkeelle, rastit 69-86-61 löytyvät helposti. Seuraavalle rastille 77 piti jo rämpiä hieman enemmän maastossa, mutta rasti löytyi helposti pienen lammen rannasta. Tässä kohtaa päätettiin seuraavan kerran muuttaa alkuperäistä suunnitelmaan ja hakea rasti 54 ison ojitetun suon keskeltä, vaikkakin sinne joutui rämpimään melkein kilometrin suuntaansa. Sitten taas takasin suunnitelulle reitille 87-37-96. Vielä sen jälkeen rastit 70 ja 47 menivät virheittä.

Tähän saakka reitimme oli ollut kohtuu tasaisella maastossa, mutta tästä eteenpäin alkoi maastossa olla huomattavasti mäkisempää. Seuraavaa rastia 98, jyrkänne ja jyrkänteen päässä, lähestyttäessä teimme ensimmäisen pienen virheen, oletimme rastin olen jyrkänteen alla, mutta siellähän se oli lähes 100m korkean jyrkänteen yläreunalla; Ei kun kiipeämään ylöspäin. Tässä kohtaa, 5h, pidimme myös pienen tankkaustauon. Toki urheilujuomaa ja patukkaa olimme jo syöneet jo aiemmin. Seuraava rasti 65 noudatti samaa kaavaa, todella korkean nyppylän päällä, jonne myös hieman virheellisesti kiipesimme alakautta. Rasti 89 löytyi helposti, mutta ojan päässä olevaa lähdettä 59 haettiin hetki väärästä suunnasta ojaa.

Rastit 76-49-64 löytyivät helposti. Olimme kuitenkin tässä kohtaa noin tunnin aikataulustamme jäljessä ja päätimme jättää hieman sivussa olevan 44 väliin ja menimme suoraan 93 ja sieltä 78 ja 90. Kello olikin tällä korkealla paikalla olevalla laavurastilla jo 23, joten viritimme samalla lamput ja söimme taas hieman evästä. Ensimmäiset yörastit 88 ja 58 löytyivät helposti (jätimme 38 taas väliin voitaaksemme aikaa), mutta seuraavalla ojien risteysrastilla 67 teimme kisojen isoimman pummin. Löysimme puskien keskeltä kyllä yhden ojan, mutta läksimme ilmeisesti seuraamaan ojaa väärään suuntaan ja vasta reilut 200 metriä rastin takana paikansimme sähkölinjan avulla itsemme takaisin kartalle ja paluu oikeaa ojaa pitkin rastille löytyi sitten helposti.

Seuraavaksi 82, mutta l97 hakemiseen olisi mennyt edes takaisin melkein tunti ja päätimme olla hakematta sitä. Rastit 55-35-72-94 löytyivät pimeästä huolimatta helposti. Mutta aikaa oli kulunut liikaa ja  päätimme jättää oikean yläkulman 99 hakematta ja menimme suoraan 50.

Tärkeä osa tälläisiä kisoja on vesipisteiden mukaan suunnittelu reitille. Emme nimittäin olleet tankanneet lähderastilta mukaan olenkaan vettä ja 55 rastin lähellä olevaan vesipistettä emme löytäneet, kun emme olleet merkinneet sitä kartalle. Onneksi seuraavaksi juoksimme erää kesämökin ohi järven rannalla ja huomasin pumppukaivon sen pihalla. Mökillä ei selvästikään ollut ketään, joten menimme mökin pihalle täydentämään nestevarastojamme ja juomaan raikasta vettä. Samalla pidimme lyhyen tauon ja pakkasimme lampumme ja tankkasimme evästä. Kello oli varmaan jotain 4 maissa aamuyöllä. Yö oli ollut kirkas, mutta kylmä. Joissakin alavissa kohdissa oli varmaan pakkasta. Matka jatkui 60-39-83 reittiä.

Tässä kohtaa teimme toisen virheemme, yksi risteys meni ohi huomaatta ja seuraavassa t-risteyksessä tajusin, että ei olla siellä päinkään, missä meidän oli tarkoitus olla. No vaihtoehtoinen reitti rastille 79 oli toki helppo, mutta ylimääräistä matkaan tuli noin 2km. Perkele.   Tässä kohtaa piti alkaa vielä enemmän oikomaan reittiä kohti maalia ja rastit 85-74-68 jätettiin kiertämättä ja menimme suoraan rastille 62, josta 80-92-63 reittiä jatkaen. Tässä vaiheessa aikaa oli jäljellä noin 3h tuntia ja juoksu alkoi olla jo kohtuullisen jäykkää ja hidasta. Mika oli jo kerran tarkastanut päkiänsä, kun luuli niissä olevan rakkuloita. Olivat vaan niin hyvin turvonneet ja lionneet märissä kengissä, että alkoi juoseminen tiellä varsinkin tuntua.

Seuraavat rasti 91 ja 32 löyvät taas helposti, mutta ihan kisakeskuksen vieressä mäen päällä olevaan 56 haetiin taas muutama minuutti, kun olin ensin katsonut rastimääritteen väärin.

Maaliin päästiin 10 minuuttia ennen määräajan umpeutumista hyvä voimaisina ja ihan vielä juosten. Matkaa kertyi arviolta 120km, joka on huomattavasti vähemmän kuin normaalisti, mutta eipä näin mäkistä maastoa ole aiemmin ollutkaan. Mitään varsinaisia vaivoja ei kummallekkaan lopulta tullut. Kengät menivät kyllä suoraan roskiin J

Kotiin palattiin siis taas mitallit kaulassa.