No Limit, multisport 7.6.2014

teksti; Antti
Kuvat; Multisport.fi - Jouni Junkkaala

No Limit kisattiin Antin ja Markuksen voimin. Allekirjoittaneen kroppa alkaa pikkuhiljaa toipua talven sairastelukierteestä ja kisaan valmistautuminen on onnistunut kohtuullisen hyvin, on tulospetraus edelliseen kisaan verrattuna tavoitteena ja ehjä suoritus ilman isoja pummeja.

Tästä se lähtee
Kisa paikka oli viihtyisä Tervalammen kyläkoulu Vihdissä ja hyvät oli puitteet, kun saavuttiin ajoissa paikalle aamutuimaan. Sää helli osallistujia ja oli mitä mainioin +22 ja aurinkoa. Itseäni mietitytti juomapuolen riittävyys, kun reppuun mahtuu 1.5 l nestettä. Sillä ei tulla pelkästään pärjäämään, kun pyörään ei helposti saa pullotelinettä kiinni, joten repun etutaskuun vielä 0.5 l lisää.

Kisaan tuli jälkikäteen lisälajina rullaluistelu ja se teetti hieman järjestelyjä, Markus lähti kauppaan tuhlaamaan satasia ja sai sieltä rahoille vastinetta, komeat isopyöräiset luistimet! Minä taas ajattelun lainata, soitto Kimmolle, jolle olin myynyt omat luistimet viime kesänä, lupasi yställisesti lainata ”omiani”.

Prologi- Lähtö kiihdytys

Tästä se lähtee
Matkaan lähdettiin klo 10 ”prologilla”, jossa ideana oli ”bike and run” vapaata tyyliä käyttäen kiertää koulun pururata (olisiko ollut n. 1.5 km). Tiedettiin että kärkiporukat keksii jotain tähänkin. Me tyydyttiin perinteiseen totetukseen, jossa minä juoksen ja Markus sai vielä lepuutella pyörän selässä. Kärkitiimit taas veti molemmat alusta täysillä, kun pyöräilijä pääsi puoleenväliin heitti hän pyörän pusikkoon, josta takaa tuleva juoksija sen nappasi ja polki vaihtopaikalle, näin säästyi aika tavalla aikaa, hieno oivallus.

1-osuus, Melonta

Aikamoinen härdelli rannassa
Selvittiin rantaruuhkasta, numerot piti vielä ottaa esille meloessa
Seuraavaksi kun itsekkin sain pyörän alle oli suuntana parin kilometrin päässä oleva Järvi. Markus sai valita mieleisen kanootin kun minä kävin leimaamassa. Meni sitten valitsemaan sen, joka oli jo valmiiksi vettä puolillaan! Tämä taktiikka jäi kyllä epäselväksi  ;-).  Kanootin rantaan saaminen oli jo sinänsä kova ponnistus, mutta saatiin lopulta veteen ja päästiin melomaan. Melonnassa oli tarkoitus hakea järven pohjois-päästä rasti ja takas lähtöpaikkaan ottaen välistä vielä kaksi rastia, kartanlukutaitoa ei paljon tarvittu, kun kilpailijoita oli järvi täynnä. Lähestyessämme 2. rastia, tuli kärki vastaan, vaikka meidän melontavauhti on kilpailijoihin verrattuna hyvällä tasolla, opittiin vielä lisää. Sijaluku oli noussut 10 -> 6 sijalle palatessa pyörien selkään.
2- osuus, Pyöräily

Näytti olevan kohtuu helppoa tie suunnistusta, asfalttia ja hiekka. Muutama reitin valinta mahdollisuus, joista valitsimme yleensä lyhimmän reitin ja hieman tarkkuutta vaativamman, joka kannatti, sillä pysyimme hyvin porukan mukana. 8 rastin jälkeen lähdettiin suorittamaan ”fillari slalomia” vihti ski rinnettä alas, hieno pujottelu rata ylhäälta alas ja kahteen kertaan. Ainoa vauhdin hurmioita latistava tieto tuli, kun pitäisi tulla myös ylös ja kahteen kertaan L. Tässä tulikin sitten pieni hukassa tilanne meille, Markus kysyin ennen toiseen laskun lähtöä, että tarvitaanko vielä ottaa ”yläleima”? Järjestäjä taisi epähuomiossa vastata että ei tarvii, niin pujottelun suoritettuamme suuntasimme kohti lähintä tietä, muiden kilpailijoiden vielä kavutessa kohti mäkeä ylös. Tuloksena tästä tunti sakkoa. Ei voi mitään, kaksi kierrosta on kaksi, eikä 1 ½. Joten tunti sakkosaldo oli matkassa tässä vaiheessa.
Pivot kulkee Markuksen käsissä

Pyöräily jatkui seuraavaksi maastopyörä erikoiskokeella. ”Enska” reitillä, jossa kolme leimattavaa rastia radan varressa. Hyvin selvittiin kun  ”pivotit” oli kuin kotonaan tällä reitillä, ja taisi sija luku parantua yhdellä ollen nyt 5.

3 –osuus, Rullaluistelu

Rullaluisteluun lähdettiin sijalta 4, joten tiukkaa kisailua oli ja markinaalit alle minuutin luokkaa. Luistelu ei ole mun lempilajeja ja se näkyin myös vauhdissa. Reitti oli suht tasainen, mutta vastatuuli söi vauhtia aika tavalla ja tuntui että mennään ylämäkeen kokoajan. Sauvoja tuli ikävä, jotka päätettiin jättää varaston nurkkaan nojaamaan. Markus veti löysin rantein edellä ja minä reidet jumissa täyttä potkua perässä. Ei ole tekniikka hallussa yhtään, ja porukkaa lappas ohi vasemmalta ja oikealta. 10 km reitillä vauhti oli hidasta ja takaa lähestyttiin kovaa vauhtia. Sijoitus kuitenkin rullaluistelun päätteeksi 6.

4- osuus, pyörän selkään jälleen

15 -16 -17- 18 rastit suoritettiin polkien ja 16 osoittautui haasteelliseksi reitin suhteen, ajattelimme oikoa polkua pitkin, pellon poikki. Polkua ei valitettavasti löytynyt ja sen sijaan siinä kohtaa oli 5 metriä korkea ja 30 metriä pitkä risukasa. Ja kun viljeltyä peltoa ei saa ylittää, oltiin hukassa hetken, kun piti valita uusi reitti. Uusi ”Plääni” saatiin kohtuu nopeasti tehtyä ja muutama minuutti meni siinä hukkaan ja takaa-ajajat on taas hiukka lähempänä. Rastille 16. tultaessa takaa ajajat olivat saavuttaneet meidät, kun tuli pieni ”hukassa” tilanne,  katsoin nimittäin ettei rasti voi olla A4 – lappu männyn oksalla. Niinhän se kuitenkin oli, kun lapun takana oli rastilippu! Pari minuuttia meni hukkaan ja takaa tultiin ohi.  Sijaluku muuttunut 6 -> 9.     17. Rasti oli kallion päällä ja järjestäjän mukaan siellä on hyvä ajaa pyörällä, ...niin jos sinne olisi jotenkin pyörän saanut risukkojen läpi, aikaa kului. Onneksi myös muilla oli sama vaihtoehto reitti ja pyörät pusikossa parkissa. 18. rastin jälkeen jälleen hyvällä reittivalinnalla saatiin pari päänahkaa,  vaihtoon  7. sijalla.

5-  kalliopudotus ja suunnistus

ruuhkaa köysipudotusta odotellessa
Seuraavana vuorossa pieni patikointi kallioinkielekkelle, josta mahtavat maisemat. Tehtävänä pudottautua köyttä pitkin n. 15 metriä alaspäin pystysuoraa kallioseinämää. Olin innoissani kun ekaa kertaa elämässäni pääsin roikkumaan avokalliolta köyden varassa. Mahtava fiilis.

ja eikun alas...
Kello tikittää jo 15.30 aikaa ja maalissa pitäisi olla klo 16.00. Meillä oli vielä suunnistusta 12 rastia hakematta , joka ei kyllä ole meidän vauhdikkain laji (+maastopyöräily n. 30 min maaliin). No me leppoisina miehinä päätettiin ottaa max sakot ja yrittää päästä suunnistusrata läpi. Mulla oli juomat lopussa ja muutama energia geeli enää matkassa ja aika voimaton olo.  Markus hoiti hyvin suunnistuksen, rastit napsahti kohdalle ilman pummeja ja vauhti oli ainostaan kävelyn ja hölkän väliltä. Yhdessä vaiheessa Markuksen vauhti tyssäsi, tuli kyykäärme luikertelemaan eteemme, liekö innostunut muista suunnistajista. Valitettavasti joku isokenkäinen oli päättänyt mennä yli ”isomman oikeudella” ja siinä se sätki ”suolet pihalla” . Kaikki rastit löydettiin ja aikaa oli kulunut , maksimi aikaraja häämötti ja sen mukana hylkäys.

Maalissa ...

Oli juhlat ylimmillään ja palkintoja jaettiin kun päätimme pölähtää paikalle klo 16.48, viimeisenä 48 minuttia myöhässä kilpailuajan päättymisen jälkeen. Pasosellakin katkesi hetkeksi palkintojenjako-kuulutus, kun ihmetteli siinä että vieläkö sieltä tullaan. Hieman nolona siinä heitettiin ylä femmat ja pohdittiin, että hyvin meni vaikka aikaa tuhlaantui. Ei mitään mega pummeja ja pientä korjattavaa jäi, mutta suuret haparoinnit vältettiin hyvin.

Todellinen pommi tuli seuraavana aamuna kun tuli tulokset. Reitin oli määrä ajassa mennyt läpi vain yksi tiimi ja muut saivat sakkoja, osa roppakaupalla. Meille tuli myös, mutta kun olimme selvinneet myös suunnistus radan, oli sijoitus kärkipäässä ja historiallisen hyvä 5 sija.

Tästä mukava taas jatkaa uusiin seikkailuihin !